Close
Logo
Top Image
Last Next

Fylket ber staten om hjelp

Norges største tømmerterminal skal flytte. Uvisst hvor. Buskerud ber staten om hjelp.
Fylkesordfører Tore O. Hansen i Buskerud mener staten må på banen. I et halvt år har han ledet den politiske styringsgruppen for «Mulighetsstudiet – Fase 1: Tømmerterminal i området Drammensfjorden og Oslofjorden».  Konklusjonen etterlevner ikke noe tvil: 
– Vi vurderer det som helt nødvendig å gå i dialog med staten. Staten må ta et større eierskap, sier fylkesordføreren.

Utredning i to faser

Buskerud fylkeskommune jobber for å finne ny plassering til terminalen. Arbeidet er inndelt i to faser. Første fase, som nå er avsluttet, har utformet grunnlaget for neste fase; et bredt søk etter alternativer i Østfold, Akershus, Buskerud, Vestfold og Telemark, og dernest sile ut de to-tre mest aktuelle alternativene for ny plassering.

På lånt tid

Tømmerterminalen lever på lånt tid.  

Regjeringen overkjørte Lier kommune 23. november 1978. Den dagen falt avgjørelsen om tømerterminalen i Kongen i statsråd. 120 dekar på Lierstranda ble beslaglagt i form av en 50 år lang festekontrakt. I kommunedelplanen fra 2009 ble området omdisponert. Nå skal det bygges by på Lierstranda. Det sa staten ja til i 2013. Dermed bestemte staten at terminalen skal flyttes. Fortsatt er ny plassering i det blå.

Utfordrer staten

Nå utfordres staten til å bidra med ny løsning.
– Vi vil ta initiativ til et møte med berørte departmenter etter sommerferien for å avklare hvordan staten ser på sitt ansvar og mulige bidrag fremover, sier Hansen.

Mulig på Juve

Buskerud gjennomførte en studie for ny plassering allerede i 2018. Den gang ble det pekt på Juve i Svelvik, gjerne i samspill med Drammen Havn. 

Den løsningen er senere utredet og foreslått og ble vedtatt under førstegangsbehandlingen av ny arealplan for Drammen kommune, men da uten tømmerterminal. Det fikk Kystverket på banen. Det leverte innsigelse mot utestengningen av tømmernæringen fra den mulige næringsparken for sirkulærøkonimisk industri med plass også til tømmerterminal. Drammen tok deretter ut forslaget fra arealplanarbeidet. Dermed er ny plassering fortsatt ikke løst.

Politisk nivå

«Det etableres kontakt på politisk nivå med aktuelle departementer for å drøfte ulike løsninger til havneanlegg og adkomstvei», konkluderer den politiske styringsgruppen. Den vil også få avklart om statsforvalteren selv kan delta i politiske eller administrative styringsgrupper for å løse utfordringen.

Tømmernæringen vil helst ha en kai på opptil 200 meter og plass til lagring av tømmer så nær kaia som mulig.